Zoekwoorden onderzoek is… de start van alles

Door honderden websites te analyseren zag ik dat alle succesvolle webshops één iets met elkaar gemeen hadden: ze hebben allemaal een grondig zoekwoorden onderzoek uitgevoerd.

 

Hun SEO is op orde en ze hebben allemaal gedacht aan een zoekwoorden onderzoek, want een zoekwoorden onderzoek is de start van je webshop.

 

Ik illustreer het even door het psychologisch 7 keer te herhalen (zo onthoud je blijkbaar het best):

 

  • Je wilt een website starten en je wil een domeinnaam kiezen
  • Je wilt content of een blogbericht schrijven
  • Je wilt de URL’s van je nieuwe website bepalen
  • Je wilt titels, header tags, …instellen
  • Je wilt de meta titles en – descriptions opmaken en instellen
  • Je wilt ranken voor bepaalde woorden in Google
  • Je wilt verkopen met je webshop

 

=> begint bij het maken van een zoekwoorden onderzoek.

 

Als je niet gestart bent is het nog niet te laat. Je kan er nog iets aan veranderen maar…. dan moet je nu actie ondernemen!

 

In de basis handleiding leer je om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren die meer organisch verkeer naar je website zal brengen én tot meer verkopen zal leiden.

 

Benodigdheden:

 

1. Excel-bestand en/of Google Spreadsheets

2. Een gratis Keyword tool (Google zoekwoorden planner) en een betalende tool (KWfinder van Mangools)

3. Tijd om deze handleiding te bestuderen (1 uur) en tijd om achteraf een grondig zoekwoorden onderzoek uit te voeren (+8 uur)

 

De start


Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Als je niet weet wat een zoekwoorden onderzoek is ga je best even naar volgende pagina:

https://zoekwoordenonderzoek.be/wat-is-een-zoekwoorden-onderzoek/


Een zoekwoorden onderzoek is niet helemaal gericht om het zoekwoord met het grootste zoekvolume te vinden. Het gaat ook niet 100% om verkeer naar je website te krijgen.

 

Het is meer bedoelt naar het kiezen van onderwerpen waar potentiële klanten ook effectief naar zoeken. Om zo aan hun behoeften te voldoen en hen uiteindelijk te laten converteren op je website waardoor je uiteraard meer gaat verkopen.

 

In deze basis zoekwoorden onderzoek handleiding ga ik tonen hoe je een zoekwoorden onderzoek moet doen die je online zichtbaarheid, het verkeer en je omzet zal verhogen.

 

Deze handleiding zal anders zijn dan je normaal gewoon bent om te zien.

 

We kunnen ons richten op onderwerpen-zoekwoorden die een lage concurrentie hebben maar ik wil jullie vooral laten zien hoe je zoekwoorden in kaart brengt die je omzet werkelijk gaat verhogen.

 

Of je nu een nieuwe website wil opstarten of je wil je huidige zoekwoord targeting optimaliseren, dit proces die ik je zal tonen zal zeker werken.

 

Ok, laten we beginnen.

 

Stel dat ik een nieuwe e-commerce business wil opstarten over het verkopen van schoenen.

 

 

Natuurlijk zal je product- en categoriepagina’s nodig hebben zoals bij Zalando:

 

 

Om verkeer naar mijn website te krijgen zal ik ongetwijfeld een blog nodig hebben. Kijk maar naar de blog van Brantano bijvoorbeeld:

 

 

De eerste stap in het zoekwoorden onderzoek is het genereren van zoekwoord ideeën.

 

Dit doe je aan de hand van een brainstorm. Al die woorden uit de brainstorm ga je plaatsen in een werkdocument. Hiervoor raad Google Spreadsheets aan.

 

Denk na over welke woorden mensen zullen zoeken in Google die op zoek gaan naar je product of dienst. In dit geval een product aangezien we fictief bezig zijn met een e-commerce bedrijf. Vergeet de synoniemen van je zoekwoord zeker niet.

 

Naast je gezond verstand die je hiervoor kan gebruiken kan je ook verschillende tools gebruiken. Eén van die tools komt van Google zelf: de zoekwoord planner.

 

Bij “nieuwe zoekwoorden ontdekken” typ je je huidige website of een zoekwoord in. Ik gebruik altijd het tweede.

 

Dus je geeft in dit geval “schoenen” in.

 

 

Daarbij valt de top 3 zoekwoorden voor “schoenen” meteen op: “nike schoenen”, “fila schoenen” en “adidas schoenen”.

 

 

Het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk zoekwoorden ideeën te vinden. Het is wel de bedoeling om deze zoekwoorden te filteren en te categoriseren op basis van de zoekwoord-intentie.

 

Die intenties kan je verdelen over 4 groepen:

 

Eerst is er de informationele intentie. Daar is een gebruiker vooral om algemene kennis over een bepaald onderwerp op te doen. Bijvoorbeeld: “Wat zijn goede wandelschoenen“?

 

Vervolgens is er de navigerende intentie. Hier weet de gebruiker al vooraf wat hij wil te zien krijgen. De gebruiker weet al naar wat hij op zoek is. Bijvoorbeeld: “Zwarte wandelschoenen“.

 

Daarnaast is er de commerciële onderzoek intentie. Hierbij wil de gebruiker meer informatie over een product die hij/ zij zal kopen in de nabije toekomst. Bijvoorbeeld: “Beste wandelschoenen“.

 

Tot slot is er de transactionele intentie. Deze zoekwoorden tonen aan dat de gebruiker klaar is voor een transactie te doen. Bijvoorbeeld: “Zwarte wandelschoenen kopen“.

 

Waarschijnlijk ben je wel al eens in contact gekomen met een verkoopsfunnel zoals de AIDA-trechter.

 

 

Dan zal je zien dat elke groep een perfecte match heeft met de groepen van de verkoopsfunnel:

 

 

Waarom zou je je niet enkel richten op de transactionele zoekwoorden aangezien die directe omzet veroorzaken? Slimme aanpak, toch?

 

Door twee redenen zou ik dit niet doen:

 

Ten eerste zal je je bereik limiteren.

 

In het algemeen hebben de transactionele zoekwoorden laagste gemiddelde zoekvolume. Stel dat je de informationele zoekwoorden negeert dan zal je bepaalde opportuniteiten missen om jezelf te plaatsen in het conversie proces van de doelgroep die je wilt bereiken.

 

Een deel van je focus plaatsen op de informationele zoekwoorden zal je vertrouwen en autoriteit verhogen. Aangezien “autoriteit” één van de drie pijlers is van seo mag je dit dus niet zomaar negeren.

 

Als iemand op het punt staat om hun commerciële onderzoek te doen. Dus door bijvoorbeeld op zoek te gaan naar “de beste wandelschoenen” gaan ze jouw naam waarschijnlijk herkennen.

 

Het is ook een USP ten opzichte van je concurrentie. Stel jezelf de vraag: van wie zou JIJ online kopen? Van iemand die zijn expertise deelt of van iemand die gewoon vraagt om zijn schoenen te kopen? Ik kies alvast voor het eerste. 😉

 

De tweede reden waarom je je niet enkel moet richten op de transactionele zoekwoorden is omdat je daardoor het verkoopsproces kan versnellen doormiddel van:

 

1) Interne linking

2) Remarketing

3) Andere methodes

 

Stel dat je een blogpost had over: “Hoe maak je je schoenen proper“?

 

Dan kan je in die blogpost vermelden naar de producten die je verkoopt om je schoenen weer te laten glanzen.

 

Dit doe je door middel van een Call-to-action toe te voegen die er als volgt kan uitzien:

 

 

Deze online marketing methode kan tot een hele snelle conversie leiden.

 

Hoe kan je nu de zoekwoord intentie bepalen voor een zoekwoord-vraag?

 

Dat lukt niet van het zoekwoord alleen maar je kan er heel veel vinden door een zoekwoord modifier te gebruiken.

 

Een “modifier” is een bijvoegelijk naamwoord bij een basis zoekwoord toevoegen.

 

In het voorbeeld van “schoenen” kan dit het volgende zijn:

 

beste schoenen

beste schoenen 2020

– nike schoenen

– goedkope schoenen

welke schoenen

 

Hier is een lijst waarmee je kan starten gegroepeerd volgens intentie:

 

Ik kan je overspoelen met tools die je kan gebruiken om je zoekwoorden onderzoek tot een goed einde te brengen maar ik zal je enkel de tools tonen die ik gebruik in het dagelijkse leven. Ik gebruik “maar” twee zoekwoorden onderzoeken tools. Die twee zijn de zoekwoord planner van Google zelf en KWfinder van Mangools.

 

Daarin plaats je dus alle zoekwoorden die je tijdens de brainstorm hebt gevonden + de zoekwoorden die je gevonden hebt met de modifier.

 

Door te gaan filteren en te spelen met het gemiddeld aantal zoekvolume of de resultaten op “enkel nauw gerelateerde zoekwoorden vertonen” kan je al heel veel nieuwe keywords vinden.

 

 

Eens je je zoekwoorden hebt gevonden ga je nog eens checken of die wel relevant zijn voor je business. Hierbij stel je jezelf de volgende vragen: “Kan ik mijn producten of diensten in posts met deze keywords gaan verwerken?” en “Stel dat er iemand zoekt op die specifieke zoekwoorden. Zouden ze dan ook geïnteresseerd zijn in het aankopen van mijn product of dienst?

 

Stel dat het antwoord op één van deze vragen “nee” zou zijn zou ik al snel op zoek gaan naar andere zoekwoorden.

 

In de KWfinder kan je zoeken op de vragen die mensen stellen in de Google zoekmachine omtrent bepaalde keywords. Dit is heel handig om in je blogs te verwerken.

 

Stel dat je vragen hebt over éénzelfde onderwerp. In onderstaand geval “schoenen onder jurk”, dan ga je de vraag kiezen die het meeste zoekvolume heeft. In dit geval: “Welke schoenen onder lange jurk?”

 

Filteren op het meeste zoekvolume doe je door éénmaal op de filter “search” te klikken in de KWfinder.

 

 

“Welke schoenen onder lange jurk?” behoort 100% tot de informationele zoekwoord intentie. Toch kunnen we schoenen die we verkopen die onder een jurk passen in de blogpost gaan plaatsen.

 

Deze oefening herhaal je zoveel mogelijk voor je relevante zoekwoorden.

 

Uiteindelijk ga je in je Google Spreadsheets een hele mooie lijst hebben van zoekwoorden waarop je je zal moeten focussen en dit voor elke fase in het koopproces.

 

We zijn nog niet helemaal klaar. Er is nog wat werk te doen.

 

De volgende stap is om de top 10 zoekresultaten in Google te analyseren voor de zoekwoorden waarop je je wil focussen.

 

Dit is een hele belangrijke stap voor het zoekwoorden onderzoek.

 

Het analyseren van de top 10 pagina’s met zoekresulaten zal je niet alleen informatie geven over de format van de content. Het zal je ook snel duidelijk maken hoe moeilijk het zal zijn voor jou om te ranken op bepaalde zoekwoorden.

 

In de KWfinder is dit heel gemakkelijk. Voor elk keyword die je opzoekt kan je onder SERP (search engine resulat pages) overview de top 10 resulaten zien voor een specifiek zoekwoord.

 

Het eerste wat je wil analyseren zijn de titels van de pagina’s die het hoogste ranken in Google.

 

 

Je kan meteen zien dat alle pagina’s die ranken voor “Welke schoenen onder lange jurk” blogposts zijn.

 

Aangezien al deze pagina’s die ranken blogpost zijn kan je hier moeilijk je overzichtspagina of productpagina voor laten ranken. Nee, je wilt de content format behouden dus Google verplicht ons hier eigenlijk om een blogpost te schrijven.

 

Ik zou een blogpost maken met volgende titel:

 

“Welke schoenen onder lange jurk? Kies uit deze 7 elegante schoenen”

 

Als we nu kijken naar het zoekwoord “schoenen nike” dan zie je veel meer product en categoriepagina’s. Dat toont aan dat die zoekwoorden meer behoren tot de transactionele intentie.

 

 

De volgende stap is om te bekijken en te evalueren hoe moeilijk het zal zijn om te ranken in Google voor je zoekwoord.

 

Er zullen een paar dingen zijn waarmee je rekening zal moeten houden.

 

Ten eerste zal je moeten kijken naar de hoeveelheid “links” in de KWfinder. “Links” (ook wel “backlinks” of “referring domains” genoemd) zijn andere websites die linken naar die specifieke pagina.

 

Voor het zoekwoord “welke schoenen onder lange jurk” rankt omoda.be als eerste voor die combinatie. Maar hebben slechts 1 backlink.

 

 

Dus het ziet er zeker niet naar uit dat de top resultaten veel backlinks bevatten.

 

Voor het zoekwoord “schoenen” is dit een ander verhaal. De top resultaten hebben heel wat backlinks.

 

 

Naast het aantal links moet je ook kijken naar de kolom “DA”, dit is een afkorting voor “domein autoriteit”. De domein autoriteit is een algemeen cijfer van 0-100 die je waarde van je domein aangeeft. Hoe hoger het cijfer hoe groter de domein autoriteit. Overheidwebsites en nieuwssites hebben vaak een hele hoge domein autoriteit.

 

Voor mij geldt de regel: alle domeinen boven een DA van 35 zijn moeilijk te verslaan als je zelf een lage DA hebt van <25.

 

Voor het zoekwoord “schoenen onder jurk” zijn de websites met een hoge domein autoreit helaas aanwezig. Er zitten geen websites in de top 10 zoekresultaten tussen die een DA hebben van minder dan 30.

 

 

Stel dat je zelf een domein autoriteit van 20 bijvoorbeeld, dan zal het heel moeilijk zijn om te concurreren met de hoge DA websites.

 

Voor het zoekwoord “schoenen” zie je dat de websites een nog hogere DA bevatten.

 

Er zitten websites tussen met een DA van 60 en meer. Bijna onmogelijk om mee te concurreren als je zelf geen hoge domein autoriteit website hebt.

 

 

In het algemeen wil je je focussen op zoekwoorden waar websites op ranken die ongeveer dezelfde DA bezitten als jezelf.

 

Indien je toch niet over een hoge DA bezit en je wilt wel concurreren tegen een website met hogere DA, dan zal je meer backlinks moeten hebben dan uw concurrent. Maar zelfs dat is geen garantie.

 

De laatste stap is het analyseren van de relevantie van het onderwerp.

 

In de zoekresultaten van het zoekwoord “schoenen” zitten er heel wat grote bedrijven specifiek gericht op schoenen zoals Brantano, Zalando, Torfs. Zelfs Bol.com zit ertussen.

 

 

In het algemeen mag je het vergeten als je moet concurreren tegen Zalando, bol.com, Coolblue,… Behalve als je volledige website gericht is op een niche markt.

 

Dan maak je toch nog een grote kans om te ranken voor je zoekwoorden.

 

In het zoekwoord voor “schoenen onder jurk” zitten er ook wat websites tussen die geen grote focus leggen op “schoenen” zoals de websites feeling.be, elle.be,…

 

 

De rest van de website zijn op het eerste zicht redelijk onbekend voor mij. Ik ben ook geen expert in “schoenen”. Dat zou natuurlijk één van de redenen kunnen zijn 😉

 

Het analyseren van de relevantie van het onderwerp is iets om mee rekening te houden maar het mag niet bepalend zijn.

 

Het aantal links en algemene DA zijn bijvoorbeeld veel belangrijker dan dit.

 

Houd met al die zaken rekening en bekijk daarna of het de moeite is om je tijd en middelen te investeren voor die bepaalde zoekwoorden.

 

Nu moet je deze stappen herhalen voor alle zoekwoorden waarop je wil focussen.

 

Ik kan het niet genoeg herhalen: je moet al deze zaken in een werkdocument plaatsen zoals een Google Spreadsheets of een Excel bestand. Enkel op die manier zal je een goed overzicht kunnen behouden.

 

Nu heb je alle zoekwoorden in kaart gebracht waar je zoekwoorden ook effectief inzitten.

 

Maar hoe vind je de zoekwoorden die je hoofdzoekwoord (in dit geval “schoenen”) niet bevatten?

 

Dit doe je door middel van de “reverse engineering”-techniek met de onderwerpen die verkeer naar de website van je concurrenten brengt.

 

In de KWfinder kan je de website van je concurrenten opgeven en bekijken op welke keywords zij vooral ranken.

 

Als ik aan schoenen denk gaat mijn eerste gedacht naar brantano.be.

 

We geven brantano.be in bij “search by domain“. Aangezien dit een nieuwe functie is in de KWfinder is het nog niet mogelijk om België als land in te geven. Dus we krijgen enkel de algemene zoekvolumes te zien die niet gericht zijn op België.

 

Niet getreurd want als ik zocht op brantano.be kwamen er direct hele interessante onderwerpen naar boven zoals:

 

– sandalen dames

– schoenen voor steunzolen

– turnpantoffels

 

 

In het schrijven van deze handleiding had ik nooit gedacht aan “turnpantoffels”. Enkel door deze oefening te doen ben ik dit zoekwoord tegen gekomen.

 

Aangezien het ook een belangrijk zoekwoord is voor brantano.be mag ik die categorie zeker niet vergeten bij het opzetten van mijn e-commerce store. Ik plaats “turnpantoffels” alvast in een nieuwe categorie in mijn zoekwoorden onderzoek Google Spreadsheets.

 

Vergeet niet om ook voor het nieuwe zoekwoord “turnpantoffels” weer de vorige stappen te herhalen.

 

Zo ga je ook voor dit zoekwoord “turnpantoffels”:

 

1) de intentie bepalen

 

2) waarde hechten aan het zoekwoord door de vraag: “Kan ik mijn producten of diensten in posts met deze keywords gaan verwerken?”

 

3) analyseren hoe moeilijk het zal zijn om te ranken voor je zoekwoord a.d.h.v. links, DA en relevantie van de websites in de zoekresultaten

 

Het allerbelangrijkste aan dit alles is dat je de klant een relevante meerwaarde geeft en een oplossing kan bieden aan diegene die met een vraag of probleem zitten.

 

Je hebt de opportuniteit met een website om simpelweg aan te tonen hoe hun leven makkelijker kan zijn door middel van uw product/ dienst en door ze op die manier te begeleiden in hun einddoel: een conversie/ aankoop.

 

Start vandaag want er is werk aan de (online) winkel!

 

Wil je nog dieper ingaan op het zoekwoorden onderzoek? Download dan nu mijn master zoekwoorden onderzoek handleiding en verdubbbel je online verkopen!