Een zoekwoorden onderzoek biedt een antwoord op de vraag: “op welke woorden zoekt mijn doelgroep online?” Een zoekwoorden onderzoek bestaat uit een lange lijst zoekwoorden met hun zoekvolumes ernaast. De woorden worden onderverdeeld in categorieën/niveaus.

 

Waarom heb je een zoekwoorden onderzoek nodig?

Het zoekwoorden onderzoek wordt gebruikt om relevante en SEO-vriendelijke teksten, meta titles,… te schrijven. Uit de categorieën/niveaus van het zoekwoorden onderzoek wordt meestal de URL-structuur van de website bepaald (zie verder).

 

 

Benodigdheden bij een zoekwoorden onderzoek (3 zaken)

Je hebt drie zaken nodig voor een zoekwoorden onderzoek:

 

1. Excel-bestand en/of Google Spreadsheets.

 

2. Zoekwoordplanner van Google zelf. De zoekwoordplanner is niet helemaal gratis. Indien je nog geen budget hebt gespendeerd op je Google account zal je enkel een indicatie zien van het zoekvolume. Enkele (gratis) alternatieven: ubersuggest.io, keywoordtool.io, answerthepublic.com,…

 

3. Tijd. Als je een grondig zoekwoorden onderzoek wil uitvoeren zal het ongeveer acht uur in beslag nemen.

 

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Stap 1: Je opent een Excel-document en je plaatst er alle zoekwoorden in waarop je gevonden wil worden. Daarna zoek je op Google naar “zoekwoordenplanner” en klik je op de eerste link.

Stap 2: Log in met je Google account. Indien je nog niet beschikt over een Google Account maak je die eerst aan.

Stap 3: Eénmaal ingelogd klik je rechtsboven op het “sleuteltje”. Daarna komt er een menu tevoorschijn en klik je op “‘zoekwoordplanner”.

Stap 4: Geef je zoekwoord in waarop je gevonden wil worden en klik op “aan de slag”.

Stap 5: Vergeet niet om je locaties, taal en zoeknetwerken in te vullen. Qua locatie kan je kiezen tussen Vlaanderen en West-Vlaanderen.

Stap 6: Je krijgt enkele suggesties te zien. De relevante zoekwoorden kies je eruit en kopieer je naar het Excel-bestand.

Stap 7: In het Excel-bestand staan nu meerdere woorden. Duid één woord aan die voor de gegeven categorie het meest relevant is en die ook over een zo hoog mogelijk zoekvolume beschikt.

Stap 8: Dit proces herhaal je voor iedere categorie.

Wil je meer visualisatie? Bekijk via deze link het voorbeeld zoekwoorden onderzoek die ik zelf heb opgesteld. Het onderzoek is gebaseerd op de onderneming: Arvaro Automotive. Dit is een tweedehands autodealer gelegen te Kuurne. Ze zijn gespecialiseerd in de invoer en verkoop van Duitse wagens. Dit zoekwoorden onderzoek kan je echter niet gebruiken voor je eigen onderneming. Elke onderneming heeft een apart zoekwoorden onderzoek nodig.

 

Drie alternatieve manieren om relevante zoekwoorden te vinden:

 

1) synoniemen.net

Op synoniemen.net kan je alle synoniemen voor een bepaald woord bekijken. Als je bijvoorbeeld zoekt op “wagen” in synoniemen.net dan krijg je verschillende andere woorden te zien zoals: voertuig, auto, rijtuig,..

Als we de drie woorden: wagen, voertuig, auto en rijtuig ingeven in de zoekwoorden planner van Google, ziet dit er als volgt uit:

In Google wordt er iedere maand 27.100 keer per maand gezocht naar het woord “auto” en 140 keer per maand naar het woord “rijtuig”. De woorden betekenen hetzelfde. Het enige verschil is dat er meer zoekvolume op “auto” zit. Door dit woord te gebruiken op je website zal je dus veel meer bezoekers aantrekken.

 

2) “Mensen zochten ook naar” en “zoekopdrachten gerelateerd aan”

“Mensen zochten ook naar” is niet hetzelfde als “zoekopdrachten gerelateerd aan…”. Het lijkt er echter wel op. “Zoekopdrachten gerelateerd aan…” vind je helemaal onderaan terug op de resultatenpagina.

“Mensen zochten ook naar” zie je enkel door volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Zoek “auto” op in Google.

Stap 2: Klik op een willekeurige URL.

Stap 3: Druk op “vorige” en ga terug naar de resultatenpagina.

Stap 4: Nu zie je “mensen zochten ook naar” onder de URL die je eerst had bezocht.

Wil je onder elke URL “mensen zochten naar” te zien krijgen? Dan kan je de

Chrome extensie: “Extract People also search phrases in Google” downloaden.

3) Concurrenten

 

Een laatste inspiratiebron is simpelweg de websites van je concurrentie bekijken. Hiervoor kijk je naar grotere autodealers in de buurt van Kortrijk. Bij grotere autodealers denk ik aan Bavaria Motors of AeCars. Wellicht ken je er zelf ook nog.

Meer te weten komen over een zoekwoorden onderzoek?

Of

Vraag je gratis mini-zoekwoorden onderzoek aan.

Vraag je gratis mini-zoekwoorden onderzoek aan.